AKO ZISTIŤ ROK VÝROBY AUTOMOBILU z výrobného čísla (vin)?

 

Jednou zo zmien po 1. marci 2005 sú nové doklady o evidencii vozidiel. Namiesto doterajšieho technického preukazu (tzv. „veľký technický preukaz“) a osvedčenia o evidencii (tzv. „malý technický preukaz“) dostanete dnes pri evidencii alebo zmene v evidencii k vozidlu len jediný doklad, nové osvedčenie o evidencii (OEV). Ak ste ešte nemali príležitosť vidieť ho, môžete si ho z oboch strán prezrieť na pripojených obrázkoch (kliknutím možno zväčšiť). V skutočnosti má formát A4.

 

       

 

Významnou zmenou v doterajšej praxi, spojenou s novým OEV, je preradenie roku výroby vozidla medzi nepovinné údaje. Namiesto neho môže byť v OEV uvedený dátum prvej evidencie vozidla v SR. Rok, v ktorom bolo vozidlo na Slovensku po prvý krát do evidencie prijaté, sa môže ale nemusí zhodovať s rokom výroby vozidla. Odhliadnuc od prípadov, kedy je pri vystavení OEV nedopatrením uvedený chybný dátum prvého prihlásenia v SR (napr. je uvedený dátum vydania tohto konkrétneho OEV a je ignorované predchádzajúce prihlásenie v evidencii), môže prísť k nesprávnej interpretácii najmä pri vozidlách jednotlivo dovezených zo zahraničia. Teda takých, ktoré boli najprv istú dobu používané v zahraničí a až potom dovezené na Slovensko a po prvý raz evidované v SR. Je jasné, že v týchto prípadoch môže rozdiel medzi rokom výroby a dátumom prvej evidencie v SR predstavovať roky. Rok výroby je pritom dôležitým údajom pre bežného človeka kupujúceho automobil, ale tiež pre znalca stanovujúceho hodnotu automobilu. Celú problematiku identifikácie typu a modelu vozidla, ktorá zahŕňa i stanovenie roku výroby vozidla, nemožno zhrnúť na niekoľkých riadkoch. Preto tento príspevok obsahuje len zopár základných informácií, týkajúcich sa predovšetkým osobných automobilov, a je určený skôr širšej verejnosti.

 

Kľúčovým identifikačným údajom automobilu je tzv. identifikačné číslo vozidla VIN (Vehicle Identification Number). Toto číslo možno približne prirovnať k rodnému číslu človeka. VIN je prideľované vozidlu pri jeho výrobe, býva vyrazené alebo tepané na karosériu (rám) vozidla, vyznačené na výrobný štítok a na novších vozidlách (pre zjednodušenie kontroly) i na štítku za čelným sklom. Na obrázku je VIN vyrazené na karosérii Felicie (kliknutím možno obrázok zväčšiť):

 

 

Štruktúru VIN definuje medzinárodná norma ISO 3779 – 1983 takto (kliknutím možno obrázok zväčšiť):

 

 

Prvá sekcia WMI je vždy tvorená tromi znakmi, ktoré sú pridelené príslušnými národnými úradmi v spolupráci s organizáciou ISO a jednoznačne výrobcu vozidla identifikujú. Prvý znak označuje geografickú zónu, druhý krajinu (alebo priamo označenie výrobcu v rámci geografickej zóny) a tretí výrobcu. Výrobcovia, ktorí produkujú ročne menej ako 500 vozidiel, majú spravidla vo WMI na treťom mieste číslicu 9.

 

Druhá sekcia VIN – VDS – pozostáva zo šiestich znakov, ktoré popisujú vlastnosti vozidla. Ide najmä o typ, model, výbavu a pod. Štruktúra nie je normou jednoznačne definovaná, u jednotlivých výrobcov sa výrazne odlišuje.

 

Poslednou sekciou je VIS. V tejto časti niektorí výrobcovia udávajú rok výroby alebo modelový rok. Spravidla pomocou znaku na prvej pozícii VIS, čo zodpovedá ôsmej pozícii sprava (od konca celého čísla VIN) alebo desiatej pozícii zľava (od začiatku celého VIN). Nakoľko ide o údaje, ktoré podľa normy nie sú povinné, opäť sa možno u niektorých výrobcov stretnúť s odchýlkami. Moje skúsenosti a údaje z literatúry som zhrnul do tabuľky:

 

vo VIN rok výroby (ani modelový rok) neuvádzajú:

ALFA ROMEO, CITROEN, FIAT, LANCIA, MAZDA, MERCEDES-BENZ, MINI (roky 1980-85 a po 1990), NISSAN, PEUGEOT, SEAT (modely do 1993), SMART, SUBARU (okrem výnimiek uvedených nižšie), SUZUKI, TOYOTA

vo VIN na ôsmej pozícii sprava (od konca) uvádzajú rok výroby:

BUICK, CADILLAC, CHEVROLET, CHRYSLER, HONDA, HYUNDAI, JAGUAR (okrem XJ40, XK8 – Serie I, X300), KIA, LADA, MITSUBISHI, OPEL, PONTIAC, RENAULT, ŠKODA (po Feliciu)

vo VIN na ôsmej pozícii sprava (od konca) uvádzajú modelový rok:

BMW, DAIHATSU, LEXUS, MG, MINI (roky 1986 – 90), PORSCHE, PROTON, RANGE ROVER (od roku 1996), ROVER, SAAB (po 1980), SEAT (od 1991, ale nie vždy), ŠKODA (od Octavie), VOLVO

vo VIN na ôsmej pozícii sprava (od konca) uvádzajú rok výroby alebo modelový rok:

AUDI, DAEWOO, VOLKSWAGEN

vo VIN rok výroby alebo modelový rok uvádzajú neštandardne

FORD (európske) – rok výroby na siedmej pozícii sprava, čiže jedenástej zľava – do roku 1979 neštandardné značenie písmenovým kódom: 1975 – R, 1976 – S, 1977 –T, 1978 – U, 1979 – W, od roku 1980 štandardne znakom z tabuľky nižšie

SUBARU (európske?) – modelový rok v niektorých prípadoch na siedmej pozícii zľava, čiže jedenástej sprava – alfanumericky vzostupne od roku 1995, neplatí však pre Forester a niektoré staršie modely

RANGE ROVER – do roku 1996 neštandardné značenie písmenovým kódom: 1986 – C, 1987 – D, 1988 – E, 1989 – F, 1990 –G, 1991 – H, 1992 – J, 1993 – K, 1994 – L, 1995 – M

SAAB – v rokoch 1972 až 1980 - tretia a štvrtá číslica (zľava) tvoria koncové dvojčíslie modelového roku (XX80XXXX... modelový rok 1980)

 

Modely jednotlivých výrobcov pre americký trh spravidla majú od roku 1980 uvedený modelový rok alebo rok výroby štandardne podľa normy. Platí i pre tých výrobcov, ktorí pri európskych modeloch túto konvenciu nedodržiavajú.

 

Rok výroby ani modelový rok nie je uvedený v náhradných VIN prideľovaných Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (napr. v prípadoch, ak sa časť karosérie s pôvodným VIN vymení). Takéto VIN možno poznať podľa znakov „27MD“ na začiatku.

 

Znaky prislúchajúce jednotlivým rokom výroby alebo modelovým rokom, ak sú vo VIN uvedené, sú v ďalšej tabuľke:

 

rok

znak

rok

znak

rok

znak

rok

znak

1971

1

1981

B

1991

M

2001

1

1972

2

1982

C

1992

N

2002

2

1973

3

1983

D

1993

P

2003

3

1974

4

1984

E

1994

R

2004

4

1975

5

1985

F

1995

S

2005

5

1976

6

1986

G

1996

T

2006

6

1977

7

1987

H

1997

V

2007

7

1978

8

1988

J

1998

W

2008

8

1979

9

1989

K

1999

X

2009

9

1980

A

1990

L

2000

Y

2010

A

 

V prípade vážneho podozrenia z pozmenenia alebo nesprávnosti údajov vo VIN odporúčam nechať preveriť originalitu vozidla (bližšie informácie napr. tu), prípadne obrátiť sa priamo na výrobcu vozidla alebo jeho zástupcu (importéra).

 

Na záver jeden príklad. Na obrázku je výrobný štítok Fabie:

 

 

Identifikačné číslo vozidla VIN je „TMBPW16Y633860911“. Sekcia WMI je tvorená znakmi „TMB“. „T“ znamená Európa, „M“ Česká republika a „B“ Škoda Auto a.s. Sekcia VDS je tvorená šiestimi nasledujúcimi znakmi „PW16Y6“. „P“ znamená Fabia Classic alebo Junior, „W“ zážihový motor 1.2 – 40 kW, „1“ vybavenie len jediným airbagom vodiča a „6Y“ typ Fabia. Posledný znak vo VDS je v tomto prípade interným kódom výrobcu. Posledná sekcia VIS je tvorená znakmi „33860911“. Prvým znakom je modelový rok („3“ znamená 2003), druhý znak (opäť „3“) je označením výrobného závodu (Mladá Boleslav). Nasledujúce znaky sú poradovým číslom karosérie (vozidla) vo výrobe. Škoda počnúc typom Octavia nekóduje vo VIN rok výroby, ale modelový rok. Vo všeobecnosti, nielen pri automobiloch Škoda, platí, že modelový rok a rok výroby nemusia byť vždy zhodné. Vozidlá modelu pre nasledujúci rok sa totiž väčšinou zavádzajú do výroby už na konci predchádzajúceho roku. V našom prípade by tak táto Fabia mohla byť vyrobená už v roku 2002, ale pomerne vysoké poradové číslo karosérie ju radí skôr do roku výroby 2003.

 

Ak vás táto oblasť zaujíma, môžete ma kontaktovať elektronickou poštou priamo tu. Ponúkam v tejto súvislosti tiež poradenstvo, konzultácie a vypracovanie odborných vyjadrení.